از سال 1357 تا کنون قيمت بنزين 11 بار دستخوش تغيير شده است . در حالي که از ابتداي سال 1357 تا سال 1386 قيمت بنزين به طور متوسط هر چهار سال يک بار دستخوش تغيير شده و افزايش يافته است اما از سال 1386 به بعد که برنامه سهميه بندي به مرحله اجرا گذاشته شد، هر دو سال يک بار بهاي اين فرآورده نفتي تغيير کرده است .
تعيين قيمت بنزين در حالي در دستور کار دولت قرار دارد که مقامات دولتي پيش از اين بر تک نرخي ماندن بنزين و همچنين عدم افزايش قيمت آن در سال جاري تاکيد کرده بودند . نمايندگان با استناد به ضرورت تداوم استفاده از کارت سوخت، خواستار تعيين سهميه و همچنين قيمتي براي بنزين مازاد بر مصرف شدند . بنزين در بسياري ديگر از کشورها چند نرخي است اما اين چند نرخي بودن به سهميه بندي و تعيين نرخ از سوي دولت باز نمي گردد . در آمريکا، کانادا و بسياري کشورهاي غربي توزيع بنزين توسط بخش خصوصي انجام مي شود از اين رو شرکت ها و جايگاه هاي سوختگيري براي جذب مشتريان نسبت به عرضه بنزين ارزان تر يا بنزين با کيفيت تر اقدام مي کنند .
علي ، يکي از کارکنان يک جايگاه سوختگيري در منطقه ولنجک در پاسخ به اين سئوال خبرنگار ما که آيا قيمت 1500 تومان را براي بنزين مناسب مي دانيد، يا خير ، گفت: فکر مي کنم قيمت بالايي باشد . وقتي هر ليتر بنزين 1500 تومان شود، به ان معني است که يک باک خودرو 75 هزار تومان مي شود . اين پول مبلغ بسيار زيادي است . البته در منطقه ما که بيشتر خودروسواران بنزين سوپر مي خرند، شايد مشکلي پيش نيايد اما فکر مي کنم کلا براي خودرودار سخت است که ماهانه يک باک به اين قيمت بخرد.
محمد نوري ، خريدار بنزين در اين جايگاه نيز در خصوص اين قيمت گفت: من معتقدم بنزين با کيفيت کنوني 1500 تومان نمي ارزد ، قيمت 1500 تومان براي بنزيني خوب است که هوا را تا اين حد آلوده نکند و مشکلي ايجاد نکند اما در عمل شاهديم که اين بنزين هم هوا را خراب مي کند و هم خودرو را .
يکي از کارکنان جايگاه سوختگيري در منطقه سهروردي نيز در پاسخ به اين سئوال خبرنگار ما گفت: شيوه خريد بنزين و زمان سوختگيري در ماه هاي اخير ، پس از تک نرخي شدن بنزين کاهش يافته است اما موضوع اين است که وقتي بنزين سهميه بندي مي شود، بازاري به راه مي افتد که فعاليتش به نفع هيج کس نيست .
او گفت: خيلي از تاکسي داران اواخر هر ماه ، مقابل پمپ بنزين مي ايستادند و سعي مي کردند سهميه شان را با قيمت 100 تومان کمتر از جايگاه به فروش برسانند . حالا اگر بنزين 1500 تومان شود ، اين بازار دوباره به راه خواهد افتاد .
وي با تاکيد بر اينکه تمايلي به اعلام نامش ندارد، گفت: ما هم شنيده ايم سهميه قرار است صد ليتر شود و قيمت بنزين نيز براي مازاد سهميه 1500 تومان اما فکر مي کنم اين قيمت براي مردم کمي بالا باشد . او قيمت مناسب بنزين را با توجه به نرخ هاي جهاني هزار تومان دانست و گفت: دستگاه هاي امنيتي بايد مانع قاچاق بشوند والا نمي شود به ريال پول درآورد و به دلار خرج کرد .
او در جواب اين سئوال که معمولا خودروها براي خريد چه ميزان بنزين در جايگاه سوختگيري توقف مي کنند، گفت: قبل از سهميه بندي بنزين در سال 1386 غالبا رانندگان باک هايشان را پر مي کردند اما بعد از سهميه بندي باب شد که بسياري براي خريد 10 ليتر و 15 ليتر مراجعه مي کردند . حتي برخي رانندگان جوان تر 5 ليتر و 7 ليتر هم مي خريدند .
او تاکيد کرد در ماه هاي اخير حجم خريد اندکي افزايش يافته بود اما ممکن است دوباره شاهد بازگشت روند پيشين باشيم .
از سوي ديگر يکي از جايگاه داران در خيابان حافظ به خبرنگار ما گفت: من معتقدم که بازگشت نظام دو نرخي دوباره به معناي خريد و فروش سهميه و خريد بنزين در ظرف هاي سه ليتري و ... است .
او گفت: خريداران ما غالبا رانندگان تاکسي هستند . وقتي بنزين سهميه اي خريدار داشت ما به عينه مي ديديم که تاکسي داران بخشي از درآمدشان را از محل فروش سهميه تامين مي کردند و ديگر در شهر تردد نداشتند . او در پاسخ به اين سئوال که چه قيمتي را براي نرخ دوم بنزين مناسب مي دانيد؟ گفت: من معتقدم بنزين تک نرخي 1200 تومان بهتر از دو نرخي با اين وضعيت است.
او گفت: به نظر مي رسد لازم است قيمت دوم بنزين و سهميه جوري تعيين شود که نيازي به خريد و فروش سهميه نباشد . فرهاد نظري ، کارمندي که براي خريد بنزين در جايگاه بود، در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: من ماهانه يک ميليون و 800 هزار تومان حقوق مي گيريم و هر ماه حدود 100 ليتر بنزين مصرف مي کنم . اگر قرار باشد سهميه همان 60 ليتر باشد ، طبيعتا من با هزينه هاي بالايي مواجه مي شوم .
منبع:خبر انلاين