معاملات رسمي در بازار خودرو اگرچه در روزهاي ابتدايي سال جديد هم کم و بيش در جريان بود اما از ديروز چهره جدي به خود گرفت و فروشندگان خودروهاي خارجي دست دو، سهم بالايي در آگهيهاي فروش داشتند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار بازار خودرو دو سالي هست که با رکود دست و پنجه نرم ميکند. حتي ايام خاص سال که معمولا براي خودروفروشان و خريداران خودرو فصلي از رونق به شمار ميآمد هم چندان اثري در بازار نگذاشت و همين موضوع سبب شد تا خواب زمستاني خريد و فروش خودرو در بازار کم کم به يک خواب عميق بدون خيال بيدار شدن تبديل شود.
گويا همه چيز دست به دست هم داده تا بازار خودرو ديگر رونق سالهاي قبل خود را نداشته باشد. البته دلايل مختلفي براي اين رکود و تعميق روز افزون آن ارايه ميشود. برخي بر اين باورند که نبود نقدينگي در دست مردم و مشارکت حداقلي بانکها در وام دهي به متقاضيان خريد خودرو، دليل اصلي عدم رونق خريد و فروش در بازار است و برخي ديگر نيز معتقدند که انتظار مردم براي ورود خودروهاي جديد، بازار را راکد نگه داشته است.
در همين حال، هر دو دليل به صورت موازي و همزمان ميتواند عامل رکود بيش از پيش در بازار خودرو باشد، شايد حتي بتوان انتظار مردم براي ورود خودروهاي جديد را از رفتار هيجاني آنها در خريد و پيش خريد خودروهاي جديد تازه وارد به بازار از سوي کمپانيهاي داخلي، به خوبي ديد. همانطور که صف خريد تشکيل ميشود و مردم ترجيح ميدهند خودروهاي تازه ورود به بازار را بخرند تا اينکه خودروهاي فعلي خود را با مدلهاي ديگر بازار جايگزين کنند.
در اين ميان يکي از فعالان بازار خودرو ميگويد: در ايام تعطيلات نوروز البته خريد و فروش اندکي به چشم ميخورد اما واقعيت آن است که رکود خودرو به سال ۹۵ هم رسيده است و شايد به اين صورتي که روند ادامه يافته است، نبايد حداقل در نيمه اول سال جاري منتظر تکان جدي در بازار خودرو بود.
وي ميافزايد: بازار خودرو ديگر جذابيتي براي برخيهايي که اميد به حاشيه سود در ثبت نام خودروها در نمايندگي و فروش آن در بازار آزاد داشتند، ندارد و به همين دليل است که بخش عمدهاي از خريد و فروشهايي که خود منجر به حرکت بازار و به نوعي رونق آن ميشد، از بين رفته و رکود بيش از هر زمان ديگري به چشم ميخورد. در اين ميان البته نبايد سستي خريداران را نيز ناديده گرفت.
تاملي در خريد و فروشها و آگهيهاي فروشي که در روزهاي ابتدايي تعطيلات در سايتهاي مرجع خريد و فروش خودرو مشاهده ميشود، نشانگر اين است که تمايل براي فروش خودروهاي خارجي متعلق به سالهاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ بيشتر وجود دارد و البته قيمتهايي هم که براي اين خودروها از سوي فروشندگان ارايه ميشود، خريد را تا حدودي مقرون به صرفه ميکند. البته آنچه که در اغلب آگهيها مشهود است، عدم ارائه قيمت قطعي از سوي فروشندگان است و بيشتر فروشندگان قيمت را به صورت توافقي اعلام ميکنند.
اين در شرايطي است که در روزهايي که روزنامههاي منتشرکننده آگهي خريد و فروش خودرو تعطيل بودند، سايتها بار آگهيهاي متقاضيان فروش خودرو را به دوش ميکشيدند و همين امر هم سبب شده بود تا مراجعه به اين سايتها از سوي افرادي که قصد خريد يا فروش خودروهاي خود را دارند، بيشتر شود. به هرحال به نظر نميرسد که رکود بازار خودرو، حداقل تا پايان نيمه اول سال دست از سر بازار بردارد.
قيمت انواع خودروهاي کارکرده در سايتهاي اينترنتي
بر اساس آگهيهاي فروش خودرو، يک دستگاه رنو مگان دندهاي ۱۶۰۰ مدل ۸۸ بدون تصادف و رنگ شدگي فني و بدنه مشابه صفر با کارکرد ۸۶ هزار کيلومتر ۴۵ ميليون تومان قيمتگذاري شده؛ همچنين دنا مدل ۹۴ با کارکرد ۲۳ هزار کيلومتر نيز ۴۰ ميليون تومان قيمت گذاشته شده است. يک دستگاه سوزوکي ويتارا کلاس ۸ با کارکرد ۵۲ هزار کيلومتر، ۸۵ ميليون تومان قيمتگذاري شده است.
بررسيها نشان ميدهد يک دستگاه تويوتا GT۸۶ مدل ۹۳ با کارکرد ۵۰ هزار کيلومتر به قيمت ۱۰۶ ميليون تومان قيمتگذاري شده است. هيوندايي آوانته ۸۸ به قيمت ۶۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت گذاشته شده است، همچنين يک دستگاه ريو مشکي متاليک آخر ۸۸ به قيمت ۲۱ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان قيمت گذاشته شده است.
پژو ۲۰۶ مدل ۹۰ با کارکرد ۱۲ هزار و ۵۰۰ کيلومتر، ۲۴ ميليون تومان فروخته ميشود. قيمت يک دستگاه جيلي ۲۰۱۳ سفيد بيرنگ فول مدل ۹۳ با کارکرد ۴۳ هزار کيلومتر نيز به قيمت ۵۰ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار فروخته ميشود. يک دستگاه ماکسيما مدل ۸۵ با کارکرد ۲۰ هزار کيلومتر نيز به قيمت ۵۱ ميليون تومان فروخته ميشود. همچنين يک حواله اسپورتيج ۲۰۱۶ نيز ۹۰ ميليون تومان قيمتگذاري شده که در ارديبهشت ماه ۹۵ نيز بايد ۷۷ ميليون تومان ديگر پرداخت شود.
قيمت يک دستگاه پرايد صندوقدار مدل ۸۸ با کارکرد ۱۸۰ هزار کيلومتر نيز ۱۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار است. پژو ۲۰۶ تيپ ۶ اتومات با کارکرد ۶۰ هزار کيلومتر و مدل ۸۹ نيز به قيمت ۲۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله مي شود. قيمت يک دستگاه توسان IX۳۵ مدل ۹۴ نيز از سوي فروشنده ۱۴۰ ميليون تومان مطرح شده است.
قيمت يک دستگاه خودرو سمند EF۷ مولتي پلکس با کارکرد ۱۷ هزار و ۷۰۰ کيلومتر ۲۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان مطرح شده، ضمن اينکه قيمت يک دستگاه بنز CLK۲۸۰ نيز با کارکرد ۱۴۲ هزار کيلومتر و مدل ۸۷ نيز ۱۳۰ ميليون تومان عنوان شده است.
منبع:مهر