پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204106
پيش‌بيني رشد 5 درصدي اقتصاد در سال 95 / حداقل حقوق بازنشستگان در سال آينده چه ميزان است؟
تاریخ انتشار : 1394/10/28 07:38:24
نمایش : 1670
موضوع بودجه کل کشور در سال 95 با حضور رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور در گفتگوي ويژه خبري مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع بودجه کل کشور در سال 95 با حضور "محمدباقر نوبخت"رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور در گفتگوي ويژه خبري امشب يکشنبه 27 دي ماه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
 
 پيش‌بيني کرده‌ايم اقتصاد از سال آينده رشد 5 درصدي داشته باشد
 
نوبخت در ابتداي برنامه در پاسخ به اين سؤال که بودجه سال آينده  تا چه حد ضد رکود است و چه منابعي در اين لايحه بودجه در نظر گرفته شده که بتواند تحرکي در اقتصاد ايجاد کند گفت: يکي از مشکلاتي که اقتصاد ما با آن مواجه است رکود و ضرورت سرعت بخشيدن به رشد اقتصادي است.
 
وي با بيان اين که مدل‌هاي اقتصادسنجي ما رشد 5 درصدي را براي سال آينده پيش‌بيني کرده‌اند گفت: ما براي اين که بتوانيم به اين رشد دست يابيم دو محل را براي افزايش رشد اقتصادي در نظر گرفتيم که يک بخش را خود دولت انجام مي‌دهد و بر اين اساس ما حدود 200 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري از سوي دولت و شرکت‌هاي دولتي انجام مي‌دهيم که از اين مبلغ حدود 100 هزار ميليارد تومان را دولت در طرح‌هاي عمراني سرمايه‌گذاري مي‌کند و 142 هزار ميليارد تومان نيز شرکت‌هاي دولتي در طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌گذاري است يا طرح‌هاي عمراني سرمايه‌گذاري خواهند کرد.
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور اظهار داشت: متأسفانه در سال‌هاي گذشته به علت تحريم ما نمي‌توانستيم سرمايه‌گذاري داشته باشيم ولي سال آينده اين سرمايه‌گذاري‌ها انجام خواهد شد ضمن اين که ما هم اکنون با استقبال فراواني از سوي شرکت‌هاي خارجي مواجه هستيم که اگر منابع اين شرکت‌ها را به منابع خود در داخل کشور اضافه کنيم سرمايه‌گذاري‌هاي وسيعي در جاي‌جاي کشور در سال 95 انجام مي‌شود.
 
نوبخت با تاکيد بر اين که در کنار رشد حداقل 5 درصدي براي سال آينده ما سياست کاهش نرخ تورم را نيز دنبال مي‌کنيم گفت: رشد اقتصادي فقط با سرمايه‌گذاري مستقيم تأمين نمي‌شود بلکه بهره‌وري و دانش بنياني فعاليت‌هاي رشد هم مي‌تواند موثر باشد و به همين جهت ما اعتبارات  پروژه‌هاي تحقيقاتي را براي سال آينده بيش از 100 درصد اضافه کرديم.
 
وي تاکيد کرد:  ما براي مبارزه با رکود نياز به رشد داريم و اين رشد از دو محل سرمايه‌گذاري‌ها و بهره‌وري مي‌تواند حاصل شود.
 
 نرخ ماليات کارمندان و ديگر حقوق‌بگيران و کسبه در سال آينده افزايش پيدا نمي‌کند
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور همچنين در تشريح سياست‌هاي مالياتي سال 95 نيز اظهار داشت: درآمدهاي مالياتي ما شامل ماليات‌هاي مستقيم، ارزش افزوده و حقوق گمرکي است که در سال جاري اين درآمدها در قانون بودجه 88 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده بود که ما اين رقم را براي سال آينده حدود 100 هزار ميليارد تومان در نظر گرفتيم.
 
نوبخت تصريح کرد: با توجه به اين که  ما نرخ تورم را حدود 11 درصد و رشد اقتصادي را 5 درصد در نظر گرفتيم افزايش درآمدهاي مالياتي در سال آينده  حدود 16 درصد مي‌شود که در کل رقم بالايي نيست.
 
وي با بيان اين که پايه مالياتي در سال آينده گسترش پيدا مي‌کند گفت: بايد تلاش کنيم معافيت‌هاي مالياتي لغو تا به کسبه کمتر فشار وارد شود و آن بخش قابل‌توجهي که در حال ماليات نمي‌دهند براي سال 95 وارد اين عرصه شوند.
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با تاکيد بر اين که دولت به هيچ‌وجه موافق نيست کساني که هم اکنون ماليات مي‌دهند  سهم ماليات‌هاي آن‌ها بالاتر رود و فشار بيشتري به آن‌ها وارد شود گفت: در نظر داريم بخش‌هايي که الآن به صورت منظم اعم از شرکت‌هاي دولتي، غيردولتي واحدهاي توليدي، کسبه و کارمندان که ماليات مي‌دهند به هيچ‌وجه در سال آينده نرخ مالياتي آن‌ها افزايش پيدا نکند.
 
نوبخت در خصوص لغو معافيت‌هاي مالياتي گفت: خوشبختانه با اصلاح قانوني که صورت گرفته بسياري از افراد، دستگاه‌ها و نهادهايي که تاکنون از پرداخت ماليات مصون بودند بايد از اين پس طبق برنامه ششم ماليات دهند تا ما بتوانيم امکانات بيشتري در اختيار ملت قرار دهيم.
 
 لزوم ايجاد 850 تا 900 هزار فرصت شغلي در سال آينده
 
وي همچنين در خصوص بحث اشتغال در سال 95 و اين که در سال آينده چه تعداد شغل ايجاد خواهد شد بيان داشت: پيش‌بيني ما اين است که در سال 95 براي حدود 850 تا 900 هزار نفر فرصت شغلي ايجاد کنيم .
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در ادامه برنامه با اشاره به جابه‌جايي پول که  توسط  سوئيفت فراهم خواهد شد در آينده فرصت جديد شغلي ايجاد خواهد شد و نرخ بيکاري تا پايان برنامه يک رقمي يعني حدود 6 درصد خواهد بود.
 
نوبخت ادامه داد: 34 هزار و 500 نفر براي سال آينده از ميان فارغ‌التحصيلان دانشگاهي را استخدام خواهيم کرد.
 
وي با اشاره به اين که نرخ بيکاري 10.7 درصد است بيان کرد: انشالله مشکل بيکاري رفع خواهد شد.
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اين که نظام بانکي چقدر بدهکار است اظهار داشت: از بدهي دولت عددهاي مختلفي موجود است.
 
 بدهي دولت به بانک‌ها 64 هزار ميليارد تومان است
 
نوبخت با اشاره به اين که بخشي از بدهي دولت به نظام بانکي است خاطر نشان کرد: بدهي دولت به بانک‌ها 64 هزار ميليارد تومان است
 
وي با اشاره به اين که 3 هزار ميليارد تومان طرح عمراني از بخش دولتي به بخش غيردولتي واگذاري خواهيم کرد گفت: بخش قابل‌توجهي از بدهي پيمانکاران را امسال پرداخت خواهيم کرد 8 هزار ميليارد تومان اوراق باقي مانده است که به پيمانکاران براي تسويه خواهيم داد.
 
 در سال 95 بايد 50 هزار ميليارد تومان طرح عمراني به پايان برسد
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اين که در سال 95 حدود 60 هزار ميليارد تومان طرح عمراني طراحي شده است تصريح کرد: در سال 95 بايد 50 هزار ميليارد تومان طرح عمراني به پايان برسد.
 
نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اين که آيا مجلس فرصت دارد تا لايحه را قبل از سال جديد تصويب کند گفت: مجلس و دولت همکاري خوبي با يکديگر دارند لذا به موجب قانون در ماده 186 عنوان شده است که از امروز 30 روز به نمايندگان و کميسيون‌هاي تخصصي و تلفيق فرصت داده شده که گزارش خود را آماده کنند.
 
وي با اشاره به اين که فرصت کافي براي تصويب بودجه 95 تا پايان سال وجود دارد ادامه داد: از نظر قانون زمان کافي براي تصويب وجود دارد.
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اين که دولت‌ها هيچ‌وقت بودجه را در زمان مقرر تحويل نداده‌اند گفت: دولت‌هاي گذشته بودجه را بهمن‌ماه به مجلس تقديم مي‌کردند و در نهايت  در اسفندماه تصويب مي‌شد.
 
نوبخت در پاسخ به سؤال ديگري پيرامون حقوق بازنشستگان و کارمندان گفت: طبق قانون بايد به اندازه تورم حقوق افزايش يابد بنابراين 12 درصد حقوق کارکنان دولت براي سال 95 افزايش مي‌يابد.
 
وي با اشاره به وجود نابرابري در پرداخت‌ها عنوان کرد: در بودجه 95 نابرابري و عدم عدالت در پرداخت‌ها را به چند طريق جبران کرديم.
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ادامه داد: اکثريت بازنشستگان حقوق 750 هزار توماني را دريافت مي‌کنند که بسيار ناچيز است لذا متوسط افزايش حقوق بازنشستگاني که 750 هزار تومان را دريافت مي‌کردند را 20 درصد افزايش داديم.
 
 سال آينده بازنشستگان حقوقي کمتر از يک ميليون تومان دريافت نمي‌کنند
 
نوبخت با اشاره به اين که براي سال آينده از 1 ميليون تومان حقوق براي بازنشستگان کمتر نداريم افزود: متأسفانه در فوق‌العاده شغلي نابرابري وجود دارد که به بعضي از دستگاه‌ها  داده شده و به برخي ديگر در نظر گرفته نشده است.
 
وي با اشاره به اين که 2 هزار و 300 ميليارد تومان در اين بودجه در راستاي کاهش فاصله شغلي اختصاص داده شده است گفت: حقوق بازنشستگان زير 1 ميليون و 500 هزار تومان بيش از 2 برابر تا پايان برنامه افزايش خواهد يافت لذا اين اقدام براي سال 95 نيز انجام خواهد شد.
 
حداقل حقوق بازنشستگان در سال آينده 1 ميليون تومان خواهد بود
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اين که 4 هزار و 500 ميليارد تومان به عنوان پاداش بازنشستگي در نظر گرفته شده است اظهار داشت: با اين امر پاداش بازنشستگي برخي از همکارانمان را مي‌دهيم لذا هر کسي به هر مقداري در بخش بازنشستگي از ما به عنوان پاداش طلب دارد در آينده طلب خود را دريافت خواهد کرد لذا حداقل حقوق بازنشستگان در سال آينده 1 ميليون تومان خواهد بود
 
وي در پاسخ به سؤال ديگري پيرامون  هدفمندي يارانه‌ها گفت: اگر کسي از دريافت يارانه نقدي انصراف دهد پول آن فرد به حساب خزانه دولت واريز نمي‌شود بلکه آن پول در بخش توليد، اشتغال و ساير امور هزينه خواهد شد.
 
 همه معوقات  پاداش بازنشستگان لشگري، کشوري و تأمين اجتماعي سال آينده تسويه مي‌شود
 
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با تاکيد بر اين که يارانه نقدي نيازمندان قطع نخواهد شد گفت: همه معوقات  پاداش بازنشستگان لشگري، کشوري و تأمين اجتماعي سال آينده تسويه مي‌شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html