پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182400
تکاپوي سنا در آمريکا؛ تعطيلي بهارستان در ايران
تاریخ انتشار : 1394/05/11 12:50:38
نمایش : 1312
مدير کل آژانس انرژي اتمي چهارشنبه به واشنگتن مي رود تا توضيحاتي در خصوص جزئيات توافق هسته اي به اعضاي کميته روابط خارجي سناي آمريکا ارائه دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصرهامون، در حالي که در روزهاي اخير گمانه زني هاي در خصوص حضور آمانو در سنايي آمريکا وجود داشت، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز جمعه با انتشار اطلاعيه اي خبر داد، مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي و به دعوت 2 سناتور کنگره آمريکا چهارشنبه به واشنگتن مي رود تا به اعضاي کميته روابط خارجي سناي آمريکا درباره نقش نظارتي آژانس در اجراي توافق وين توضيح دهد.
يوکيا آمانو پيش از اين گفته بود، مشي آژانس منتشر نکردن و محرمانه بودن توافق اعضا با اين نهاد است، اما با وجود تاکيد آمانو بر محرمانه بودن توافق ايران و آژانس سوزان رايس مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهور آمريکا مي‌گويد که سندي محرمانه ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي حل و فصل پي‌ام‌دي نگاشته شده که کاخ سفيد از محتواي آن آگاه و راضي است.
 
حضور داور مذاکرات در زمين حريف
 
اما حضور داور مذاکرات هسته اي در زمين حريف از همکنون نگراني هاي را در ميان مقامات کشورمان بوجود آورده است احمد بخشايش اردستاني در گفت‌وگو با آنا در پاسخ به سوالي مبني بر حضور آمانو در سناي آمريکا براي توضيح درباره توافق محرمانه ايران و آژانس گفت: نمايندگان مجلس ايران هم علاقه دارند، که آمانو به پارلمان کشور بيايد و درباره اين توافق توضيحاتي دهد، اما ما مطمئن هستيم مديرکل سازمان بين‌المللي انرژي اتمي، هيچ‌گاه اين درخواست را قبول نخواهد کرد.
 
در حالي که سياست تيم مذاکره‌کننده آمريکا اين است که نمايندگان را در جريان تمامي جزئيات قرار دهند اما در ايران مبنا محرمانه ماندن برخي جزئيات توافق هسته‌اي است.
برخي کارشناسان سياسي بر اين باورند که اگر آمانو جزئيات توافق محرمانه را در اختيار کنگره قرار دهد، آيا حاضر خواهد بود همان جزئيات را در اختيار نمايندگان مجلس ايران هم قرار دهد؟
 
تکاپوي سنا در آمريکا تعطيلي بهارستان در ايران
 
در حالي که تکاپوي سناي آمريکا براي بررسي توافق هسته اي ايران و 1+5 به شدت افزايش يافته است، نمايندگان خانه ملت در حال سپر کردن تعطيلات خود هستند، به نظر مي رسد تدبير رئيس مجلس در اين برهه و ملغي کردن تعطيلات در اين بازه زماني حساس و بررسي مورد مبهم برنامه جامع اقدام مشترک از ابهامات پيرامون آن بکاهد.
 
 
بازرسان دست آموز آمريکايي در راه ايران
 
اين پايان ماجرا نيست مرور ساير رفتار مغرضانه حريف نشان مي دهد آنها به دنبال تقلب در مذاکرات هستند، ارنست موينز وزير انرژي در يادداشتي درباره ترکيب اعضاي بازرساني که قرار است تاسيسات و مراکز مورد نظرشان را در ايران بازرسي کنند، گفت: هيچ يک از بازرسان امريکايي نيستند اما همه آنها در امريکا آموزش ديده اند و کاملا توجيه هستند.
مونيز با بيان اينکه براي نخستين بار است که چرخه تامين اورانيوم در يک کشور مورد نظارت قرار مي گيرد، گفت: نظارت بر چرخه تامين اورانيوم، اولين بار در مورد ايران صورت مي گيرد.
وي افزود: همه بازرسان آژانس (چه امريکايي باشند و چه نباشند) در آزمايشگاه لوسالاموس (محل ساخت اولين بمب اتمي دنيا) در امريکا آموزش مي بينند و ابزارهاي مورد نيازشان را هم ما مي دهيم.
مونيز به اعضاي سنا اطمينان داد که تمام لوازم و تجهيزات بازرسان آژانس در آزمايشگاه هاي ما ساخته شده و روي آنها کار شده است.
اين يادداشت قابل تامل موينز در واقع پاسخي بود به صحبت هاي عراقچي که در ديدار با اعضاي کميسيون امنيت مجلس مي گويد: بازرسان بايد از کشورهايي باشند که با ايران روابط ديپلماتيک داشته و به طور مثال بازرسان آمريکايي و کانادايي نمي‌توانند به ايران اعزام شوند.
 
 
واکنش ايران به حضور آمانو در سناي آمريکا
 
رضا نجفي نماينده دائم ايران در آژانس با اشاره به حضور يوکيا آمانو در کميته روابط خارجي سناي آمريکا و تلاش سناتورها براي اطلاع از متن تفاهم اخير ايران و آژانس گفت: همان‌طور که تاکنون مشخص شده است، متون محرمانه بين ايران و آژانس حتي در اختيار دولت آمريکا هم قرار نگرفته است، بنابراين به طور قطع اين مساله نمي‌تواند در اختيار نمايندگان سنا هم قرار بگيرد و ايران اين موضوع را به طور کامل براي مديرکل روشن کرده است.
رضا نجفي در گفت‌وگو با ايسنا در مورد حضور يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در کنگره آمريکا و توضيح درباره نقش آژانس در برجام در ديدار با اعضاي کميته روابط خارجي سنا گفت: اين‌که مجلس يکي از کشورهاي عضو از مديرکل آژانس دعوت کند و او اين دعوت را بپذيرد يا نپذيرد جزو اختيارات شخص مديرکل است.
 
وي در پاسخ به اين پرسش که حضور آمانو در کنگره آمريکا مي‌تواند براي ايران هم اين حق را ايجاد کند چرا که مجلس ايران هم درباره چگونگي نقش‌آفريني آژانس نگراني‌هايي دارد؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه آقاي آمانو دعوت جمعي از سناتورهاي سناي آمريکا را پذيرفته‌اند به طور حتم اگر مجلس کشور ديگري غير از آمريکا هم از وي دعوت کند بايد چنين دعوتي را بپذيرد.
 
نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش که اگر سناتورهاي آمريکايي خواستار بيان جزييات توافق ايران و آژانس براي حل مسايل گذشته و حال شوند آمانو اجازه دارد در اين‌باره توضيح دهد؟ اظهار کرد: قطعا توافق‌ها بين يک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هيچ وجه نمي‌تواند در اختيار هيچ کشور ديگري قرار بگيرد و همان‌طور که در بحث‌هاي کنگره هم معلوم شد، متون محرمانه بين ايران و آژانس حتي در اختيار دولت آمريکا هم قرار نگرفته است بنابراين به طور قطع اين مساله در اختيار نمايندگان سنا هم نمي‌تواند قرار بگيرد.
 
نجفي تاکيد کرد که "آژانس مي‌داند افشا شدن متون محرمانه چه معني دارد و ايران اين موضوع را به طور کامل براي مديرکل آژانس روشن کرده است."
حال بايد ببينيم عبور آمانو از توافق محرمانه با ايران و در اختيار قرار دادن نقشه راه ايران و آژانس در اختيار سنا آمريکا چه پيامدهاي خواهد داشت.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html