پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182331
کري: تنها اوباما دستور ساخت بمب براي حمله به ايران را داد
تاریخ انتشار : 1394/05/06 23:28:46
نمایش : 1556
کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا امروز با حضور وزراي خارجه، انرژي و خزانه‌داري براي بررسي توافق هسته‌اي، تشکيل جلسه داده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا از دقايقي قبل با حضور سه وزير کابينه باراک اوباما، بررسي توافق هسته‌اي با ايران را آغاز کرده است.

جان کري، ارنست مونيز و جک لو، به ترتيب وزراي خارجه، انرژي و خزانه‌داري آمريکا هستند که براي دفاع از برنامه جامع اقدام مشترک، به کنگره رفته‌اند. اين سه نفر هفته گذشته نيز در کميته امور خارجي سنا، در جلسه‌اي مشابه شرکت کردند.

اد رويس: اوباما ترجيح مي‌دهد کنگره را دور بزند

در ابتداي اين نشست، اد رويس نماينده جمهوري‌خواه که رياست جلسه را بر عهده دارد، با متهم کردن باراک اوباما رئيس‌جمهور اين کشور به تلاش براي دور زدن کنگره، گفت توافق هسته‌اي با ايران، با برداشتن فشارها از ايران و در عين حال دادن امتيازات دائمي به اين کشور، موجب نا‌امن شدن جهان مي‌شود.

وي افزود: «اگر اين توافق اجرايي شود، ايران مبلغ هنگفتي دريافت مي‌کند، جايگاه آن در جهان تقويت مي‌شود و راه آن به سمت بمب هموار خواهد شد... در آن صورت، ايران تقويت شده و توان ما براي پاسخ دادن به اين کشور، کاهش مي‌يابد.»

رويس همچنين ايران را «مهمترين حامي تروريسم» در جهان توصيف کرد و گفت توافق هسته‌اي تحريم‌هايي را که ايران را تحت فشار قرار داده بود، از دوش اين کشور برمي‌دارد.

انگل: توان ايران براي به تأخير انداختن بازرسي‌ها، نگران‌کننده است

در ادامه «اليوت انگل» عضو دموکرات و ارشد کميته به ابزار نگراني از توافق هسته‌اي با ايران پرداخت و گفت اولين نگراني‌ او در مورد توافق، توان ايران براي به تأخير انداختن بازرسي‌هاي بين‌المللي است.

او در ادامه وجود تاريخ انقضا براي توافق را نگران‌کننده خواند و مدعي شد که پس از به پايان رسيدن عمر توافق، خاورميانه مي‌تواند بيش از پيش، دستخوش آشوب شود.

انگل از برداشته شدن تحريم‌ها نيز ابزار نگراني کرد و تهران با منابعي که به دست مي‌آورد، مي‌تواند به تقويت متحدان منطقه‌اي خود از جمله حزب‌الله، حماس و نظام سوريه بپردازد.

وي در ادامه با بيان اينکه در پايان سال پانزدهم، اغلب محدوديت‌هاي ايران برداشته مي‌شود، گفت: «اين يعني ايران در سال ۲۰۳۰، يک کشور در آستانه هسته‌اي شدن خواهد بود. آن وقت چه؟ نمي‌دانم آيا اين بدان معني است که ما تنها مسئله را ۱۵ سال به عقب انداخته‌ايم و آن وقت به خانه اول باز مي‌گرديم؟»

کري: سوءتفسيرها و تحريفاتي در رسانه‌ها صورت گرفته است/اين توافق همه راه‌ها به سمت بمب را مي‌بندد

در اين نشست، جان کري اولين وزيري بود که به دفاع از توافق پرداخت و گفت براي توضيح در مورد «سوءتفسيرها و تحريفات» صورت گرفته در رسانه‌ها در مورد توافق، به کنگره رفته است.

وي افزود: «ما به اين نتيجه رسيده‌ايم که اين توافق که با ۵ کشور ديگر به آن دست يافته‌ايم، هدفي که رئيس‌جمهور تعيين کرده، يعني بستن ۴ مسير رسيدن به بمب را محقق مي‌کند.»

کري ادامه داد: «واقعا اعتقاد دارم که اين توافقي است که همه مي‌توانند با آن کنار بيايند.»

وي با بيان اينکه «تمام کشورها (در ۱+۵) يا توان هسته‌اي يا سلاح هسته‌اي دارند»، گفت همه آن‌ها به پيچيدگي‌ها و چالش‌هاي گسترش تسليحات هسته‌اي، آگاه بوده‌اند.

وزير خارجه در ادامه به تشريح مفاد توافق هسته‌اي پرداخت و گفت بر اساس برنامه جامع اقدام، ايران ذخاير اورانيوم غني‌شده خود را به ميزان ۹۸ درصد کاهش مي‌دهد، دو سوم سانتريفيوژ‌هاي نصب شده خود را حذف مي‌کند و هسته کنوني رآکتور آب سنگين اراک را خارج کرده و با بتن پر مي‌کند.

وي تاکيد کرد که ايران متعهد شده است که در طول اجراي توافق، از غني‌سازي در سطح بالا و يا خريد اين اورانيوم با اين سطح از غنا خودداري کند. به گفته کري، ايران متعهد شده است تا پروتکل الحاقي را پذيرفته و در مجلس تصويب کند، که در آن صورت، ايران براي هميشه مجوز بازرسي‌هاي گسترده از برنامه خود را داده است.

کري در اين نشست بار ديگر با اشاره به دائمي بودن پروتکل الحاقي، تصريح کرد که «هيچ تاريخ انقضايي براي اين توافق وجود ندارد.»

وي در ادامه تاکيد کرد زماني که دولت اوباما روي کار آمد، ايران در حال انجام غني‌سازي بود و «۱۹۰۰۰ سانتريفيوژ نصب‌شده داشت. آن‌ها آن زمان اورانيوم کافي براي ساخت ۱۰ تا ۱۲ بمب را در اختيار داشتند و در مراحل پاياني ساخت رآکتور آب سنگين اراک بودند که مي‌توانست سالي ۱ تا ۲ بمب توليد کند.»

وزير خارجه آمريکا به تشريح مفهوم زمان گريز نيز پرداخت و گفت معادله مد نظر آمريکا براي محاسبه زمان گريز «بسيار محافظه‌کارانه است.» به گفته وي، اين زمان تنها مربوط به زمان لازم براي رسيدن به مواد کافي براي ساخت يک بمب بالقوه است و در آن زمان تست و ديگر موارد در نظر گرفته نشده است.

کري همچنين به تبعات رد توافق نيز اشاره کرد و گفت در آن صورت «حمايت ديپلماتيکي که حالا به واسطه توافق داريم، يک شبه از ميان مي‌رود، چراکه ما ميز را ترک کرده‌ايم.»

وي افزود: «من مي‌شنوم که برخي مي‌گويند که ايران بايد تمام تاسيسات هسته‌اي خود را برچيند. اما اين اتفاق در دولت (جورج) بوش هم به دنبال به صفر رساندن غني‌سازي بود، رخ نداد، آن هم زماني که آن‌ها تعداد اندکي سانتريفيوژ داشتند و ناگهان چشم بازکردند و ديدند تهران هزاران سانتريفيوژ دارد.»

کري در ادامه تصريح کرد که آمريکا اکنون دو گزينه پيش رو دارد، يا اينکه به توافق ديپلماتيک با ايران پايبند بماند و در عين حال بازرسي‌ها و دسترسي‌هاي گسترده داشته باشد، يا اينکه به توافق پشت پا بزند، که در آن صورت ايران برنامه خود را از سر مي‌گيرد، بدون آنکه محدوديت يا بازرسي‌ وجود داشته باشد.

ايران و گروه موسوم به ۱+۵ روز ۲۳ تير (۱۴ جولاي) پس از سه هفته مذاکره در شهر وين اتريش، به توافقي دست يافتند که براي نهايي شدن بايد در مراجع قانونگذاري کشورها به تائيد برسد. کنگره آمريکا از هفته قبل بررسي متن توافق را آغاز کرده است.

اوباما تنها رئيس‌جمهوري است که براي حمله به تاسيسات ايران، دستور ساخت بمب داد

کري در ادامه با بيان اينکه رئيس‌جمهور آمريکا به صراحت اعلام کرده است که اجازه دستيابي ايران به بمب را نمي‌دهد، گفت: «رئيس‌جمهور اوباما، تنها رئيس‌جمهوري بود که سفارش ساخت جنگ‌افزاري را داد که بتواند تأسيسات هسته‌اي ايران را هدف قرار داد و آن را آماده کرد.»

وي با اين حال تأکيد کرد که ايران به دانش غني‌سازي دست يافته و به چرخه سوخت مسلط شده است، به همين جهت «شما نمي‌توانيد اين دانش را بمباران کنيد.»

کري تصريح کرد که در صورت بمباران، ساختار تحريم‌ها از بين مي‌رود، چراکه اين آمريکا بوده است که ميز توافق را ترک کرده است. اما در صورتي که واشنگتن به توافق پايبند بماند، ايران هرگز نخواهد توانست به سمت بمب حرکت کند، «چراکه ما مي‌دانيم فعاليت صلح‌آميز نيازمند نظارت ۲۴ ساعته است» و اگر تهران براي رسيدن به بمب تلاش کند، «ما متوجه خواهيم شد.»

او با اين وجود، با بيان اينکه اگر آمريکا توافق هسته‌اي را رد کند، «۱۰ يا ۱۵ سال آينده همين فردا فرا مي‌رسد... اما مي‌خواهم تأکيد کنم که (با بودن توافق) ما ۱۰ سال، ۱۵ سال، ۲۵ سال ديگر هم همين گزينه‌هايي را که امروز در اختيار داريم، در اختيار خواهيم داشت.»

وزير خارجه آمريکا با اشاره به اينکه «همکاري‌هاي امنيتي ما با اسرائيل بي‌سابقه است»، گفت واشنگتن همچنان بر حضور قدرتمند در خليج فارس و هماهنگي‌هاي امنيتي با کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس، تأکيد دارد.

مونيز: ۹ آزمايشگاه در ۷ ايالت آمريکا در توافق دخيل بودند/تفاهم لوزان در وين تقويت شد

در ادامه ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا به دفاع از توافق پرداخت و گفت در طول مذاکرات، «۹ آزمايشگاه در ۷ ايالت آمريکا» براي تحليل برنامه هسته‌اي ايران و پيشتيباني فني از مذاکرات با ايران، دخيل بودند.

وي افزود: «به همين دليل است که جزئيات فني اين توافق کاملا قرص و محکم است و بر اساس آن، دستکم يک سال طول مي‌کشد تا ايران به مواد لازم براي ساخت يکي بمب دست يابد.»

مونيز در ادامه با تشريح مفاد فني توافق از جمله وضعيت رآکتور اراک و همچنين محدوديت‌ها بر غني‌سازي و تحقيقات توسعه و نهايتا محدوديت‌هاي ۲۰ و ۲۵ ساله بر چرخه تامين اورانيوم ايران، گفت در توافقي که در وين حاصل شد، برخي مولفه‌هاي تفاهم لوزان، تقويت شده است.

عدم استفاده از منابع نوتروني و همچنين عدم متالورژي اورانيوم يا پلوتونيوم از جمله مواردي است که مونيز از آن‌ها به عنوان نقاط تقويت‌شده تفاهم لوزان نام برد.

وي در ادامه تأکيد کرد که برجام، «توافقي خوب براي ما، متحدان ما و کل جهان است.»

او در پايان اين بخش از اظهاراتش به نامه ۷ تن از سفراي آمريکا در تل‌آويو و معاون سابق وزير خارجه اين کشور به کنگره اشاره کرد که از قانونگذاران آمريکايي خواسته‌اند توافق با ايران را تصويب کنند.

لو: آمريکا مي‌تواند تحريم‌ها را بازگرداند

جک لو هم در ادامه به صحبت در مورد توافق پرداخت و در پاسخ به کساني که از آزاد شدن منابع مالي ايران انتقاد مي‌کنند، گفت هدف از اين مذاکرات از ابتدا تغيير رفتار هسته‌اي ايران بوده است.

وي همچنين تصريح کرد که «هيچ امتياز به هنگام امضايي» وجود نخواهد داشت، و «تنها زماني که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تائيد کند که ايران به تعهدات خود عمل کرده است،‌ رفع تحريم‌ها به صورت مرحله‌بندي شده، آغاز مي‌شود.»

وزير خزانه‌داري آمريکا در ادامه با بيان اينکه در توافق هسته‌اي ساز و کار قدرتمندي براي بازگرداندن تحريم‌ها در نظر گرفته شده است، گفت در صورت نقض توافق از سوي ايران، «ايالات متحده به تنهايي مي‌تواند بازگشت تحريم‌ها را اجرايي کند.»

لو به اقدامات منطقه‌اي ايران هم اشاره کرد و با متهم کردن تهران به حمايت از تروريسم، گفت واشنگتن به فشار به ايران ادامه مي‌دهد. او به عنوان نمونه، به تحريم هفته گذشته تعدادي از اعضاي حزب‌الله لبنان نيز اشاره کرد و همچنين گفت: «ما سپاه و همچنين نيروي قدس را از تحريم خارج نمي‌‌کنيم.»

وي همچنين گفت واشنگتن به دقت روابط ايران با متحدان منطقه‌اي‌اش پس از توافق را تحت نظر خواهد داشت. لو افزود در صورت نبود توافق، «حامي اصلي تروريسم در جهان» در آستانه دستيابي به بمب هسته‌اي قرار مي‌گيرد.

وزير خزانه‌داري آمريکا تاکيد کرد که ايران در ابتداي اين توافق به تنها نيمي از دارايي‌هاي بلوکه‌شده خود، «يعني کمي بيش از ۵۰ ميليارد دلار دست مي‌يابد.» به گفته لو، حدود ۲۰ ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران در قرارداد با چين صرف شده و چند ده ميليارد دلار آن نيز براي وام‌هاي بلوکه‌ شده است.

کري: ايران استدلال موجهي براي درخواست لغو تحريم تسليحاتي داشت

در ادامه جان کري به پاسخ به سوالات نمايندگان پرداخت. وي در ابتدا در جواب اين سوال که چرا آمريکا حاضر شده است رفع تحريم‌هاي تسليحاتي و موشکي ايران پس از ۵ و ۸ سال را بپذيرد، گفت: «۳ کشور از جمع ۷ کشور،‌ يعني ايران، روسيه و چين، خواستار رفع فوري بودند. در مقابل ما، آلمان، فرانسه و بريتانيا مخالف اين امر بوديم و مي‌خواستيم تحريم باقي بماند.»

وي در ادامه گفت نهايتا طرفين به يک راهکار مرضي‌الطرفين دست يافتند که بر اساس آن تحريم‌هاي تسليحاتي در ۵ سال و تحريم‌‌هاي موشکي ظرف ۸ سال برداشته مي‌شوند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html