پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182135
روحاني: 22 ماه هنرمندانه با دنيا مذاکره کرديم
تاریخ انتشار : 1394/04/21 08:11:27
نمایش : 1451
رييس جمهور کشورمان با اشاره به مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 اظهار کرد:‌ در اين 22 ماه به گونه اي با دنيا مذاکره کرده ايم که مي توان آن را هنرمندانه تعبير کرد چرا که در اين 22 ماه مذاکره کنندگان با هنر نشسته اند و حرف زده‌اند و با هنر نوشته و نگاه کرده‌اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهور کشورمان در ضيافت افطار با اصحاب فرهنگ و هنر با تاکيد بر اينکه همواره هنرمندان بوده‌اند که کار خدايي کرده‌اند، گفت: خيلي‌ها کارهاي بسياري مي کنند و خدمات بسياري انجام مي‌دهند اما آن خدمتي که براي نسل‌هاي بعدي مي‌ماند و از آن بهره مي‌گيرند، خدمتي است که هنرمندان واقعي ارائه مي‌کنند.

وي با تاکيد بر ماندگاري آثار حافظ، سعدي و مولانا خاطرنشان کرد: مشاهده مي‌کنيم که آن‌چه که مانده است، مي‌ماند و خواهد ماند آثار هنر و هنرمند است. هنر به زيباترين وجه پيام را ابلاغ مي‌کند و هنرمند در رساترين قالب و بهترين شکل با دقيق‌ترين صورت اين انتقال را انجام مي‌دهد.

روحاني همچنين با بيان اينکه در شيراز،‌ اصفهان، رم و شهرهاي مختلف دنيا آنچه که مي ماند و جاودانه است هنر و آثار هنر است،‌ خاطرنشان کرد: همگان مشاهده مي‌کنيم که تخت جمشيد از بين نمي‌رود و اثري جاودانه است چرا که در آن هنر به کار رفته است.

رييس جمهور ادامه داد: چنان چه مي‌خواهيم پيام فرهنگ ايران، انقلاب و دين و اسلام‌مان جاودانه بماند بايد از هنر بهره جوييم و از آن استفاده کنيم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاکيد بر اينکه همگان به دنبال هنر واقعي و متعهدانه هستيم اظهار کرد:‌ هنر متعهدانه با زور و فشار ايجاد نمي‌شود بلکه هنر متعهدانه زماني ايجاد مي‌شود که هنرمند با مردم و در کنار آن‌هاست.

روحاني افزود: گرچه ممکن است يک فرد و يک حزب مرتکب اشتباهي شود اما يک ملت اشتباه نمي‌کنند؛ اگر خواسته‌اي خواست عمومي و ملي باشد و هنرمند آن را ببيند و اهداف ملي کشور براي او تبيين شود آن هنگام او مي تواند به بهترين وجه براي دستيابي آن ملت به اهدافشان کمک کند.

رييس جمهور تصريح کرد: هنرمندان هم مي‌توانند به دولت‌ها کمک کنند و هم مي‌توانند هادي دولت‌ها باشند. آن‌ها همچنين مي توانند مسير دولت‌ها را تسهيل کنند.

وي با بيان اينکه معمولا قدرت‌ها و دولت‌ها مي‌آيند تا هنر را در مسيري قرار دهند، اظهار کرد: هنر خلاقيت است و خلاقيت نيز با زور و فشار امکان‌پذير نيست. هنر بازآفريني است و در صورتي که فضايي آزاد و اخلاقي وجود داشته باشد هنر رشد و نمو پيدا خواهد کرد.

 رييس جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تاکيد بر اينکه وظيفه همه دولت‌ها اين است که راه را براي خلق هنر تسهيل و آماده کنند، اظهار کرد: اشکالي ندارد که دولت و نظام سياست‌هاي هنري را در يک جامعه تبيين و تشريح کنند اما مداخله در زندگي خصوصي، کاري و حرفه‌اي هنرمند تناسبي ندارد.

وي با تاکيد بر خصوصي سازي در بخش هنر و با بيان اينکه در بخش هنر بايد انجمن هاي هنري علمي و فرهنگي شکل بگيرد، اظهار کرد: دولت يازدهم همان طور که در اقتصاد معتقد است که بايد کار را به اهلش بسپاريم در هنر نيز معتقد است که بايد کارها را به بخش خصوصي و بخش عمومي غيردولتي واگذار کنيم چرا که آن‌ها بهتر مي‌توانند کار را پيش ببرند و دولت بايد با اعمال نظارت‌ها و مراقبت‌هاي خود سياست‌هاي کلي را مطرح کند.

روحاني در ادامه با بيان اينکه سياست ما بر اين است که پاي آن‌چه که ما و دولت‌مان قول داده‌ايم بايستيم و قول‌هايمان را نيز فراموش نکرده‌ايم گفت: کشور يک قوه مقننه، يک قوه قضاييه و نيروهاي مسلح و دستگاه‌هاي ديگري نيز دارد. گرچه ما ايستاده‌ايم و تا پايان نيز خواهيم ايستاد اما هيچ گاه فکر نکنيد که دولت به معناي دستگاه اجرايي همه امکانات و اختيارات را در مشت خود دارد و حتي همه پول‌ها نيز در دستش است.

رييس جمهور با بيان اينکه همه ما يک قانون اساسي را قبول کرده‌ايم و در چارچوب آن نيز قول‌هايي داده‌ايم و به آن چارچوب‌ها متعهد خواهيم بود ادامه داد: قول‌هايي که ما داده‌ايم در چارچوب قانون اساسي بوده است اما فکر مي‌کنم که در دو سال گذشته مقداري فضا بازتر شده است و شرايط خلاقيت نيز بهتر شده است.

وي با اشاره به فعاليت مجدد ارکستر ملي و سمفونيک گفت: آنچه که از دستمان برمي‌آمد را انجام داده‌ايم؛ مي‌گفتند که هم ارکستر ملي و هم سمفونيک نبايد باشد اما ما گفتيم که هر دو بايد باشند و توانستيم هر دو را سامان دهيم.

روحاني همچنين به بازگشايي خانه سينما اشاره کرد و گفت: گفتند که اين خانه بايد تعطيل باشد اما ما گفتيم که اين خانه بايد باز شود و آن را نيز باز کرديم.

وي با تاکيد بر اينکه همه کارها را مي شود انجام داد، اظهار کرد:‌ بايد گام به گام کارها را انجام دهيم و به نتيجه برسانيم.

رييس جمهور کشورمان در ادامه صحبت‌هاي خود اظهار کرد: من از جمع بزرگ فرهيختگان و هنرمندان تقاضايي دارم و آن اين است که گفته‌ايم اعتدال و مبارزه با افراط و تعامل با جهان و اخلاق، کليد هر سه در دست فرهيختگان و هنرمندان است چرا که اين فرهيختگان و هنرمندان هستند که مي توانند اخلاق را در جامعه تبيين کنند.

وي خطاب به هنرمندان و فرهيختگان حاضر در جلسه گفت: شما بهتر از هرکس مي توانيد نشان دهيد که ريا چقدر زشت است؛ همان ريايي که امروز در گوشه و کنار جامعه مشاهده مي کنيم و مي‌بينيم که برخي افراد براي پول و منصب و مقام ريا و اغراق و مبالغه و مداحي مي‌کنند. آن‌ها دروغ مي‌گويند و توهين و اهانت مي کنند تا به سمت و مقامي برسند.

رييس جمهور با بيان اينکه زشتي دروغ، ريا، فساد و توهين به ديگران جز با فعاليت اصحاب فرهنگ و هنر که صاحبان بيان و قلم هستند از بين نمي‌رود اظهار کرد: هرچه هنر در جامعه بيشتر و صداي هنر بلندتر باشد افراط و خشونت در جامعه کمتر مي‌شود. در همين راستا بايد شرايط خلاقيت هنرمندان جامعه را فراهم کنيم تا جامعه‌مان از خشونت و افراط پرهيز کند.

روحاني خاطرنشان کرد: هنرمندان و فرهيختگان بايد در اخلاق و استقرار اخلاق در جامعه بايد به دولت کمک کنند و در راستاي ايجاد اعتدال و از بين بردن افراط و خشونت فعاليت کنند.

وي با تاکيد بر اينکه فرهيختگان و هنرمندان در تعامل با جهان نقش بسياري دارند اظهار کرد: بخش بزرگي از تعامل با جهان در اختيار هنرمندان است. همان طور که اقتصاد نيز در اختيار هنرمندان است امروز بخشي از بار سياست خارجي بر عهده هنرمندان ما قرار گرفته است.

رييس جمهور با اشاره به مذاکرات ايران با 1+5 با تاکيد بر اينکه در اين 22 ماه طوري با دنيا مذاکره کرده ايم که مي توان آن را هنرمندانه تعبير کرد گفت: در اين 22 ماه مذاکره کنندگان ما با هنر نشستند و حرف زدند. آنها با هنر نوشتند و نگاه کردند.

وي ادامه داد: ما در اين 22 ماه به گونه اي با 6 قدرت جهان صحبت کرديم که چنان چه مذاکرات به پيروزي نرسد و موفق نباشد دنيا به خوبي مي‌داند که ايران اهل منطق بوده و ميز مذاکره را هيچ گاه ترک نکرده است و به بهترين وجه در مقابل قدرت‌هاي جهان پاسخ داده است.

روحاني ادامه داد: اگر هم در مذاکرات موفق بوديم باز هم دنيا مي‌بيند که ملت ايران ملت هنرمندي است که مي‌تواند بزرگترين معضل تاريخ خود را از نظر سياسي با منطق و استدلال بيان کند و حقوق ملت را به کرسي بنشاند.

رييس جمهور خاطرنشان کرد:‌ نفس مذاکره هنر است و اين که ما 22 ماه در حال حرف زدن هستيم يک هنر است؛ نفس اينکه 6 قدرت را در برابر خودمان ميخکوب کرده‌ايم هنر است و نفس اينکه بسياري از مشکلات را تا امروز حل کرده‌ايم نيز هنر است.

روحاني در پايان با بيان اينکه هنر همان زيباترين و موثرترين و بهترين کار و با شيواترين بيان و زبان است، اظهار کرد‌: ما در 22 ماه گذشته همين کار را انجام داديم و ادامه خواهيم داد و اميدواريم که آنچه که خواسته ملت و منافع ما است ان شاالله دولت و مذاکره کنندگان در تمام صحنه‌ها با حمايت و حضور مردم و فرهيختگان و هنرمندان به نتيجه مطلوب برسانند.

 در اين مراسم همچنين مرادخاني معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز طي سخناني به ارائه گزارشي از وضعيت بخش هنر پرداخت.

وي گفت :‌ در حوزه هنر و در بخش موسيقي، تئاتر و هنرهاي تجسمي‌ و مواردي در طي سال‌هاي گذشته به حوزه معاونت هنري اضافه شده است تلاشمان بر اين بوده است که فضايي فراهم کنيم که هنرمندان بتوانند تا جايي که توان ما اجازه مي دهد فعاليت کنند.

معاون هنري ارشاد با بيان اينکه تلاش کرده‌ايم ارتباطي منطقي با هنرمندان ايجاد شود اظهار کرد:‌تلاش ما بر اين بوده است که انچه که لازم است به عنوان يک اثر هنري و کاري که خلق مي شود از يک غنايي برخوردار باشد.

وي همچنين به فعاليت‌هاي معاونت هنري در حوزه ديپلماسي فرهنگي اشاره کرد و گفت: تلاش کرده ايم که دولت تا مي تواند در بخش هنر و فعاليت هايي که جنبه تصدي گري دارد خارج شود.

معاون هنري ارشاد همچنين با اشاره به نامگذاري سال جاري به عنوان سال تئاتر از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در سال جاري تلاش‌مان بر اين است که در حوزه تئاتر اندکي به مسائل اين حوزه توجه کنيم. چرا که در اين زمينه نياز به امکانات زيرساختي بسياري داريم.

همچنين صالحي معاون فرهنگي ارشاد طي سخناني کوتاه به رويکردهاي فرهنگي دولت تدبير و اميد اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با نگاه اعتدال فرهنگي مسير خود را پيش مي‌برد.

وي خاطرنشان کرد: دولت تدبير و اميد پرچم دار اعتدال فرهنگي و پيش قراول اين فرهنگ نيز حوزه‌هاي فرهنگ اين دولت هستند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html