به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هفت درصد از کساني که از لوازم آرايشي استفاده ميکنند پسران و مردان هستند و اين در حالي است که حتي بعضي از لوازم آرايشي مانند کرم، ژل مو و اسپريهاي خوش بو کننده جزو لوازم آرايشي به حساب نميآيند و منظور ريمل، کرم پودر و … است.
به گزارش سيتنا، مهدي آقاپور، پژوهشگر فرهنگي و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران نيز ضمن تأکيد بر ناهنجار بودن پديده استفاده از لوازم آرايشي در بين پسران و مردان اظهار مي کند: استفاده از لوازم آرايشي بين پسران جوان و نوجوان در بين سنين ?? تا ?? سال بيشتر است.
مقام? ?معظم? ?رهبري? ?اخيراً? ?در? ?پاسخ? ?به? ?استفتايي? ?در? ?مورد? ابرو برداشتن و آرايش مردان? ?فرمودند?: در صورتى که ابرو برداشتن يا آرايش کردن مردان تشبّه مرد به زن محسوب شود و يا مفسده انگيز باشد و يا ترويج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آيد، جايز نيست.

اما به راستي چرا پسران ايراني آرايش مي کنند؟? ?
دکتر جليلي رواشناس در پاسخ به اين سؤال که: آيا به نحوي در پسراني که آرايش مي کنند گرايش و خوي دخترانه وجود ندارد گفت : ممکن است وجود داشته باشد و يا نباشد، اکنون آنقدر آرايش مردان فراگير است که اگر بگوييم احساسات دخترانه در اين افراد هست آن وقت هويت جنسي در جامعه از بين مي رود. من فکر نميکنم در همه اين افراد تمايلات دخترانه وجود دارد.
وي افزود: اين يک نوع عصيان بر عليه مکانيزمهايي است که مي گويد اين کار را بکن و آن کار نکن است. اين گونه امر و نهي ها واکنش ايجاد مي کند و اغلب واکنشها بيمار گونه است، بايد از امر و نهي هاي بيهوده جلوگيري کرد و کارهاي هدايتي را نيز انجام داد. سؤالي که مسئولان بايد پاسخ دهند اين است که چرا در سي و چند سال اخير جامعه ما از نظر اخلاقي روز به روز در حال سقوط است؟
دکتر اصغر کيهان نيا، مشاور خانواده و متخصص رفتاردرماني مي گويد: يکي از دلايل آرايش مردان که پنهان است و کسي زياد به آن توجه نمي کند اعتراض است، اعتراض به مقرارات و سختگيري هاي خانه، مدرسه، دانشگاه، محيط و مسئولين است. جوان ها وقتي نسبت به چيزي اعتراض دارند آنچه را که مسئولين مي گويند درست برعکس آن را اجرا مي کنند.
دکتر کيهان نيا ادامه داد: علت ديگر افزايش زيبايي است، برخي از مردان فکر مي کنند هر چقدر زيباتر باشند و آرايش کنند بهتر مي توانند جنس مخالف را جذب کنند. در صورتي ?? درصد از اينگونه افراد با آرايش مي توانند جنس مخالف را جذب کنند، ?? درصد دختران از اينگونه پسران متنفرند. دختران اعتقاد دارند که مرد نبايد آرايش کند و زير ابرو بردارد، مرد بايد اقتدار و کلام قوي داشته باشد.
کيهان نيا با انتقاد از فرهنگ سازي غلط تلويزيون گفت: مثلاً من کارگري را مي شناسم که زير ابروهاي خود را بر مي دارد و آرايش مي کند، وقتي که يک کارگر اين کار را مي کند اوج فرهنگ سازي غلط را مي توان مشاهده کرد. قبح آرايش مردان در جامعه ما ريخته شده است، وقتي که تلويزيون برنامه اي مي گذارد که در آن مجري و يا هنرپيشه زير ابرو هاي خود را برداشته و آرايش کرده چه انتظاري مي توان از افراد جامعه داشت. نبايد به اينگونه افراد ميدان داد، وقتي که تلويزيون يک هنرپيشه را با اين وضع نشان مي دهد بايد منتظر بماند که افراد جامعه از ظاهر اين فرد الگو بگيرند و آرايش کنند.

آمار استفاده ? درصدي از لوازم آرايش توسط مردان در ايران نشان از اقبال پسران و مردان جوان ايراني به استفاده از لوازم آرايشي دارد که تا قبل از اين به عنوان لوازم آرايش زنانه شناخته ميشدند. انواع کرم، رنگهاي مخصوص گريم، انواع ژل، آدامس و چسب مو، اسپريهاي خوشبوکننده، ريمل، سايه چشم و… که تا پيش از اين به عنوان لوازم آرايش زنانه شناخته ميشدند اين روزها در سالنهاي آرايش مردانه به وفور يافت ميشوند و ميزان استفاده از آنها کمکم به قدري زياد شده است که بيم آن ميرود گوي سبقت را در استفاده از اين لوازم آرايش از سالنهاي آرايش زنانه بربايند.
استفاده از لوازم آرايش توسط مردان و پسران جوان در حالي در کشورمان اتفاق ميافتدکه بر اساس آمارها سن استفاده از لوازم آرايش نسبت به دو دهه گذشته در کشورمان ?? سال کاهش يافته و به گفته کارشناسان نوجوانان ?? ساله نيز که تا دهههاي گذشته در استفاده از لوازم آرايش محتاطتر عمل ميکردند اين روزها گوي سبقت را از مادران خود ربودهاند. اين در حالي است که ايران در مصرف لوازم آرايشي داراي رتبه دوم در آسيا و رتبه هفتم در جهان است و اگر وضع به همين منوال پيش برود احتمال اول شدن در دنيا را در مصرف لوازم آرايش نبايد ناديده بگيريم. اگر چه در قديم اصطلاحي رايج بود با اين مضمون که «مرد است و ابرويش» اما اين اصطلاح اين روزها جايگاهي نزد پسران ندارد و آنچه در آرايشگاههاي زنانه به برداشتن ابرو معروف است در سالنهاي آرايش مردانه به آن "کار ابرو" اطلاق ميشود. اقدامي که در سالنهاي آرايش مردانه صندلي مخصوص به خود را دارد و پيرايشگران مجربي که گفته ميشود دوره مخصوص اين کار را ديدهاند «کار ابرو» را براي مشتريان جوان و بعضا دامادها با هزينه ?? تا ?? هزار توماني انجام ميدهند. در کنار اينها کارهايي از قبيل مش و رنگن يا رنگهاي مد سال که يخي و تيتانيومي است نيز مشتريهاي فراواني دارد.
منبع:دانا