کد مطلب: 116752
تعيين طول دوره اجراي گام نهايي و حفظ آب سنگين اراک يکي کارهاي سخت ما است/ماجراي متن منتشر شده پايگاه صهيونيستي دبکا در زمان مذاکرات
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 734

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بعد از روي کارآمدن دولت تدبير و اميد فضاي جديدي در بحث مذاکرات هسته اي کشورمان به وجود آمد و البته بعد از ماموريت رئيس جمهور به وزارت خارجه براي پيگيري مذاکرات هسته‌اي اين مسئله با فضايي جديد رو به رو  شد.

تيم مذاکره کننده کشورمان در جريان چند دور مذاکرات بالاخره به يک توافق با طرف مقابل دست پيدا کرد و از اين اينجا بود که باب جديدي در مذاکرات هسته اي باز شد.

بعد از انتشار مفاد قطعنامه ژنو موافقان و مخالفان نظرات خود را در رابطه با اين توافق مطرح کردند. مخالفان توافق نامه نامتوازن بودن امتيازات داده شده و گرفته شده را مهم‌ترين دليل مخالفت خود عنوان مي‌کنند و موافقان توافق ژنو هم با برشمردن نقاط مثبت به دفاع از آن مي‌پردازند.

به هر صورت نکته اي که هم منتقدان و هم موافقان برآن تاکيد دارند اين است که بايد از تيم مذاکره کننده و همچنين دستاوردهاي هسته‌اي حمايت کرد.

البته رئيس جمهور در سخناني اعلام کرده که منتقدان توافق نامه ژنو افراد کم سواد هستند در حاليکه اکثر قريب به اتفاق منتقدان اين توافق نامه با بيان دلايل علمي به نقد آن پرداختند و حتي بسياري از آنان جزء اساتيد دانشگاه  به شمار مي‌آيند.

در همين رابطه از سيد عباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين المللي وزارت خارجه خواستيم تا به شبهات مطرح در مورد توافق ژنو پاسخ دهد.

عراقچي از اعضاي تيم مذاکره کننده ايران با ?+? در موضوع هسته اي ، سخنگوي سابق وزارت خارجه، معاون سابق وزير خارجه در امور آسيا و اقيانوسيه و سفير سابق ايران در توکيو است.

آنچه در ادامه مي‌آيد مشروح گفت‌وگوي ما با عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان است:

سيد عباس عراقچي، در پاسخ به اين سوال که چرا در توافقنامه ژنو به حق غني سازي ايران اشاره اي نشده است، اظهار داشت: غني سازي حق مسلم ماست و ما نيازي نداريم که اين حق را به رسميت بشناسند؛ حق غني سازي ما متوقف بر اجازه کسي نيست.

وي ضمن اشاره به بيانات رهبر انقلاب در سال 84 افزود: اين حق ذاتي و غيرقابل سلب ماست و  مقررات بين‌المللي و NPT آن را به رسميت شناخته اند. مقام معظم رهبري هم فرموده اند "برخي دولت‌هاي غربي حق استفاده ايران از انرژي هسته‌اي را به رسميت شناخته اند، به رسميت شناختن اين حق مسلم و قانوني امتيازي ظاهري و پوچ و بي‌معناست؛ چرا که اين حق در معاهدات جهاني به رسميت شناخته شده و براي استفاده از آن نيازي به اروپايي‌ها براي به رسميت شناختن آن نداريم." (18 /12 /1384 ديدار با خبرگان)

*قرار نيست حق غني سازي ايران را آمريکا بدهد

عراقچي بيان داشت: بنابراين قرار نيست اين حق را از ?+? يا آمريکا درخواست کنيم که اگر چنين باشد اين يک توهين به ملت ايران است که حق غني‌سازي خود را از کسي درخواست کنيم. پس تاکنون دعوا بر سر "اجراي اين حق"  بوده، که ما اين حق را اجرا کرده و از آن استفاده کنيم و آنها نيز به اين موضوع احترام گذاشته و قبول کنند که ايران حق خودش را اجرا کند، مخالفت نکنند، تحريم نگذارند و با حق ايران معارضه نکنند. دعواي ده ساله ايران و طرف‌هاي مقابل در واقع اين بوده است.

معاون وزير امور خارجه کشور ضمن طرح اين سوال که « آيا در توافق ژنو اين اتفاق افتاده يا خير؟» افزود: توافق ژنو مي‌گويد ايران از حق خودش براساس مفاد NPT کاملاً بهره‌مند شود؛ سپس مي‌گويد غني‌سازي ايران در گام اول در حد ?.? درصد ادامه پيدا خواهد کرد.

عراقچي گفت: در اين توافقنامه آمده است که آنها موظفند تحريم‌هاي جديدتري نگذارند و تحريم‌هاي قبلي را بردارند و پس از آن اين توافقنامه اطمينان مي‌دهد که گام نهايي هم شامل يک برنامه غني‌سازي خواهد بود؛ اين يعني حقي که ما داريم را قبول کرده، و در حقيقت در عمل آن را به رسميت شناخته و اجراي آن از طرف ما را قبول دارند.

وي خاطرنشان کرد: تاکنون اين را براي ايران قبول نداشتند؛ شش قطعنامه‌ شوراي امنيت براي همين موضوع صادر شده است. آنها حتي زماني تعليق را پيش‌شرط مذاکرات مي‌دانستند.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي کشور افزود: به تدريج به جايي رسيديم که بدون پيش شرط حاضر به مذاکره شدند، ولي اجراي قطعنامه يعني تعليق غني سازي کماکان خواسته اصلي شان در طول مذاکرات بود. اما در ژنو از همين هم گذشتند و قبول کردند که سياست "غني سازي صفر براي ايران" را کنار گذاشته و برخلاف قطعنامه هاي خود بپذيرند که غني سازي ادامه پيدا کند.

عراقچي خاطرنشان کرد: آنچه در ژنو به دست آمد، ثمره ده سال مقاومت و ايستادگي مردم  ايران و نظام جمهوري اسلامي تحت رهبري داهيانه مقام معظم رهبري است، دستاورد عراقچي يا ظريف نيست. آنها در توافق ژنو قطعنامه‌هاي خودشان و همچنين درخواست تعليق را کنار مي‌گذارند و مي‌گويند ايران غني‌سازي را ادامه بدهد و علاوه بر اين اطمينان مي‌دهند در گام نهايي هم به برنامه غني‌سازي ايران رسميت داده شده است.

وي بيان داشت: اين موارد امتيازهايي است که غربي‌ها به ايران دادند و قبول کردند که تعليق غني‌سازي در کار نخواهد بود که البته پذيرفتن اين موارد هرکدام براي خود ماجرايي دارد.

معاون وزير امور خارجه کشور اذعان داشت: البته بعد از توافق، امريکايي‌ها يک ترفند رسانه اي زدند و همه را به دنبال خود کشيدند؛ آنها براي اينکه توجيه کنند چرا اين امتياز را داده اند (چرا که همه متحدينشان حتي اروپايي ها از پذيرش برنامه غني سازي ايران توسط امريکا حيرت زده شده بودند)، بعد از امضاي توافقنامه اعلام کردند که ما "حق" غني سازي ايران را به رسميت نشناخته‌ايم!

عراقچي عنوان داشت: موضع غربي‌ها در مورد ماده ? NPT اين است که ماده ? شامل حق غني‌سازي نمي‌شود؛ به عنوان يک واقعيت و يک  اقدام عملي قبول مي کنند، اما آن را به عنوان "حق" قبول ندارند. در هيچکدام از توافقنامه‌هاي هسته‌اي که آمريکا با ساير کشورها بسته است هم حق غني سازي را براي آن کشور به رسميت نشناخته، ولي عنداللزوم آن را به عنوان يک واقعيت عيني پذيرفته اند.

*دعواي حق غني سازي را در کشور، آمريکايي‌ها به راه انداختند

وي گفت: آمريکا اعلام کرد که غني سازي ايران را به عنوان حق به رسميت نشناخته؛ بلکه به عنوان يک واقعيت قبول کرده است.

عضو تيم مذاکره کننده هسته اي کشور افزود: اين ترفند امريکايي ها، موجب جدالي در ايران شد و بر سر واژه «حق» يک دعواي کلامي رخ داد؛ در حالي که در ده سال گذشته دعوا اصولا بر سر عزت‌مندي ايران و مبارزه با سلطه‌طلبي بود چرا که آنها با تکيه بر زور مي‌گفتند نبايد غني‌سازي کنيد و ما مي‌گفتيم حق‌مان است و مي خواهيم حق خود را به مرحله اجرا درآوريم. در حقيقت دعواي اصلي دعواي اراده‌ها بود، نه تعداد سانتريفيوژها و...، در واقع غني سازي به موضوع يک دعواي بزرگتر بين ايران و همه قدرتهاي بزرگ دنيا تبديل گرديده بود و اينکه چه کسي مي تواند اراده خود را بر ديگري تحميل نمايد.

عراقچي تأکيد کرد: آن چيزي که تا آخرين قطره خون برايش مقاومت کرده ايم و مي کنيم «زير بار زور نرفتن» است. طرف ما ? قطعنامه شوراي امنيت و تحريم هاي متعدد يک جانبه بر ما تحميل کرد ولي ايران کوتاه نيامد. نهايتا در توافق ژنو اين اراده ما بود که غالب شد چرا که با حفظ غني‌سازي از مذاکرات بيرون آمديم ولي طرف‌هاي غربي اجراي قطعنامه‌هاي خود را کنار گذاشتند.

*در توافقنامه هيچ بحثي از اجرا و پايبندي به قطعنامه‌هاي قبلي نيست

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در توافق ژنو، به قطعنامه‌هاي قبلي که همه غيرقانوني بودند رسميت داده شده است، اظهار داشت: طبق توافق ژنو بين گام اول و گام نهايي ممکن است گام‌هايي باشد که در اين گام‌ها به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت پرداخته مي شود (address). يعني به قطعنامه ها هم خواهيم پرداخت، نه حرف از  اجراست (implementation) و نه پايبندي (compliance) به آنها. در اين بند هيچ بحثي از اجرا و پايبندي نيست.

معاون وزير امور خارجه افزود: در واقع آنها از اين ضعيف‌تر و سست تر نمي توانستند با قطعنامه‌هاي خودشان برخورد کنند؛ قطعنامه‌هايي که براي آنها بسيار اصولي است و حکم قداست دارد و تا کنون حتي پيش­شرط مذاکرات از نظر آنها بود. در توافق ژنو در اصل قطعنامه‌ها به يک آينده ي مبهم ارجاع داده شده‌اند.

عراقچي در توضيح ابهامات کلمه رضايتبخش در توافقنامه ژنو گفت: کشداري و ابهام کلمه رضايت‌بخش راجع به اجراي قطعنامه است، نه حق غني‌سازي؛ يعني ابهام اين جمله به ضرر طرف مقابل است نه ما.

وي خاطرنشان کرد: در اين مذاکرات شرط اصلي ما احترام به حق غني‌سازي ايران و عدم مخالفت با آن بود. آنها اين را پذيرفتند منوط به اينکه ايران مطابق نيازهاي خود غني‌سازي کند. ما هم اين را به طور اصولي قبول داريم، چرا که قرار نيست بيشتر از نيازمان توليد کنيم. اما سوال اينجاست که چه کسي ميزان اين نياز را تعيين مي کند؟ بديهي است که ما هرگز نمي پذيريم ديگري براي ما ميزان نياز تعيين کند.

*ميزان نيازمندي ايران به غني سازي در مذاکرات گام نهايي به صورت مشترک تعريف مي‌شود

عراقچي تأکيد کرد: بحث هاي مفصلي در اين خصوص صورت گرفت و نهايتا قرار شد ميزان اين نيازمندي در مذاکرات گام نهايي به صورت مشترک تعريف شود. البته قابل توجه است که از دستاوردهاي اصلي اين توافقنامه، ادامه داشتن غني‌سازي در هر شرايطي است. بنابراين مذاکره براي رسيدن به تعريف مشترک ضرري براي ما ندارد چرا که غني سازي ما ادامه دارد و به اصطلاح  زمين دست ماست. اگر مذاکره به توافقي رسيد که طبق منافع ما بود، آن را قبول مي‌کنيم و گرنه قبول نمي‌کنيم و به غني سازي خودمان کماکان ادامه مي دهيم.

وي در پاسخ به سوالي که اگر غني سازي ايران در چارچوب توافق قرار گيرد باز هم دلايلي براي تحريم ايران وجود خواهد داشت يا خير گفت: بايد دانست که وضع تحريم‌ها عليه ايران همه به خاطر بحث هسته‌اي نيست بلکه هدف اصلي وضع تحريم‌ها مهار کردن جمهوري اسلامي ايران است، البته جمهوري اسلامي اي که اکنون به قدرت برتر منطقه تبديل شده است.

عراقچي افزود: امروز که غالب کشورهاي قدرتمند منطقه در شرايط ضعف قرار دارند، اين جمهوري اسلامي ايران است که قدرت برتر منطقه به شمار مي رود و لذا تمام تلاش غرب براي مهار ايران، از طريق آويزان کردن وزنه‌هاي سنگين تحريم به پيکره آن است، با اين هدف که نتواند در منطقه نقش بازيگر اصلي و فعال را بازي کند.

*تعليق در زمان قبل لازم بود

معاون وزير امور خارجه در خصوص تجربه قبلي تعليق غني سازي اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبري هم فرمودند تعليق، تجربه تلخي بود، ولي در آن زمان لازم بود؛ چراکه اگر تعليق نمي‌کرديم بعدها در برابر تحريم‌ها شايد اين سؤال پيش مي‌آمد که با تعليق راه بهتري براي دستيابي به فناوري هسته‌اي وجود داشت؛ اما تجربه تعليق نشان داد که آنها حسن نيت ندارند و از طريق مذاکره نمي توان به فناوري صلح آميز هسته اي دست يافت.

عراقچي خاطرنشان کرد: در سال ?? نظام به اين نتيجه رسيد که از طريق مذاکره با سه کشور اروپايي و تعليق نمي‌تواند به صنعت هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز دست يابد و لذا بايد ابتدا خودش را در ميدان عمل تثبيت کند.

وي بيان داشت: در آن زمان ايران تعليق‌ها را برداشت و به قطعنامه‌هاي طرف مقابل بي‌توجهي نمود. آنها قطعنامه‌هاي تحريمي صادر کردند و ما نيز چرخه سوخت‌مان را کامل کرديم. هم به فناوري رسيديم، هم نيروي انساني و دانشمندان تربيت شدند، هم تاسيسات و تجهزات لازم را توليد کرديم، و هم به مواد رسيديم. به طوري که از ابتدا تا آخر را مي دانيم و انجام داده ايم، تأسيسات را ساخته ايم، مواد لازم را توليد کرده ايم و دانشمندان زيادي در اين راستا تربيت کرده ايم.

*ادامه دادن هسته اي به اين نحو بازي کردن در زمين آمريکا است

معاون وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي در خصوص محو تدريجي عوامل دستيابي به فناوري هسته اي در طول دوران تعليق غني سازي عنوان کرد: توانايي اصلي، دانش ماست که قابل اخذ نيست، تأسيسات نيز همه برپاست. ساختار برنامه هسته اي ما بر اساس توافق ژنو به طور کامل حفظ شده است. هيچ چيزي نه برچيده مي شود نه قرار است برچيده شود.

عراقچي افزود: اکنون که ما به هدف خود رسيده ايم از اين به بعد ادامه دادن، ديگر هزينه است. اگر اجازه دهيم که بيش از اين تحريم و هزينه به جمهوري اسلامي تحميل گردد، درحقيقت در زمين آمريکا بازي کرده ايم.

*رسانه‌هاي داخلي صحبت هاي غربي ها را بيشتر قبول دارند

معاون وزير امور خارجه ضمن گلايه از برخي رسانه هاي داخلي که صحبت هاي غربي ها را بيشتر از صحبت هاي داخل قبول دارند، خاطر نشان کرد: دو متن در مذاکرات بدست آمد، يکي "برنامه اقدام مشترک" که منتشر شده است و ديگري نحوه اجراي اين برنامه است که به صورت  non paper مي باشد و چيزي در حد يک صورت جلسه شفاهي است که رسميت ندارد.

عراقچي تصريح کرد: اگر اين صورت جلسه را وزارت خارجه منتشر کند، از نظر حقوقي آن را ارتقا و به نوعي به آن رسميت داده است، ولي  آن را براي همه مراجع ذيربط از جمله رئيس محترم مجلس فرستاده ايم و نمايندگان محترم مي‌توانند مطالعه کنند.

وي بيان داشت: تنها چيزي که در زمان خود محرمانه نگه داشته شد، روند مذاکرات تا قبل از حصول به توافق ژنو بود؛ چرا که مذاکره‌اي که جدي باشد محرمانه است و مذاکره اي که مباحثش در رسانه‌ها باشد، نمايش و اداي مذاکره است.

*ماجراي متن منتشر شده پايگاه صهيونيستي دبکا در زمان مذاکرات

عضو تيم مذاکره کننده يادآور شد: پس از اينکه در ژنو دوم ، فرانسه آن بازي را درآورد (حال يا سناريو بود يا واقعي، که بحث خود را دارد) و مذاکره شکست خورد، پايگاه صهيونيستي دبکا مواردي را به اسم روند مذاکره منتشر کرد که در ايران برحي صحبت آنها را قبول کرده و حتي اعتراض کردند که چرا صهيونيست‌ها محرمند و ايراني ها نامحرم!

عراقچي افزود: من هرجا سوال کردند پاسخ دادم  آنقدر که پايگاه صهيونيستي دبکا را قبول داريد، کمي هم مرا قبول داشته باشيد!

وي خاطرنشان کرد:  روشن بود که صهيونيستها مي‌خواستند فضاي کشور ما را در روند مذاکرات تيره و مبهم کنند. البته مشخص بود يک فرد عادي اين مطالب را ننوشته بوده بلکه کسي بوده که مي توانسته حدس بزند که مفاد مذاکره چه مي توانسته باشد لذا مطالبش ظاهر فربيبنده داشت. من مي گويم که اينها عمروعاص هاي زمانه اند، طبيعي است که بايد اين حيله ها  را بزنند، ولي ما نبايد باور کنيم.

معاون وزير امور خارجه در خصوص نحوه متوقف شدن تحريم ها اظهار داشت: در گام اول تحريم ها از آنچه که هستند بيشتر نمي شوند و همچنين تعدادي از تحريم هاي قبلي معلق مي شوند.

*عراقچي تصريح کرد: در مقابل ايران هم در برنامه خود از اينکه هست جلوتر نمي رود. هيچ چيز متوقف نمي شود بلکه گسترش کمي بيشتري نمي يابد. گسترش کيفي مقدور است و محدوديتي براي تحقيق و توسعه و R&D وجود ندارد. به جز اين، هر دو طرف مقداري هم عقبگرد مي کنند که از طرف ما غني سازي ?? درصد به زير ? درصد برمي‌گردد و نيز از حدود 200 کيلو مواد غني شده ي 20درصد، 100کيلو براي سوخت، اکسيد مي شود و 100 کيلوي ديگر نيز به ماده غني شده کمتر از 5 درصد برمي گردد.

وي تأکيد کرد: البته بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که سوخت 20 درصد تنها به درد رآکتور تحقيقاتي تهران مي‌خورد که براي چندين سال آينده سوخت براي آن توليد و ذخيره کرده‌ايم.

عضو تيم مذاکره کننده هسته اي افزود: طرف مقابل، در برابر عقب‌نشيني ما از ?? درصد گام هاي زيادي برمي‌دارند که شامل موارد زير است:

?ـ قانون کاهش ?? درصد فروش نفت در هر ? ماه متوقف مي‌شود.

?ـ‌ تعليق تحريم‌هاي مالي و بازگشت 2 /4 ميليارد سرمايه ايران به بانک مرکزي در ? قسط.

?ـ کانال بانکي جهت ورود مواد غذايي و دارويي و پزشکي بدون سقف (واردات ما سالانه ?? ميليارد دلار است)

?ـ تعليق تحريم هاي پتروشيمي که صادرات پتروشيمي ايران اکنون سالانه ? ميليارد دلار است و تا ?? ميليارد دلار اين ظرفيت مي تواند افزايش يابد.

?ـ تعليق تحريم صادرات و واردات طلا و فلزات گرانبها.

?ـ تحريم صادرات خودرو برداشته مي‌شود.

?ـ قطعات يدکي هواپيما شامل تأمين و تعمير در داخل خاک ايران انجام مي‌شود و توسط غرب به آنها مدرک داده مي‌شود که قبلاً اين کار در خارج انجام مي‌شد.

8- افزايش ده برابري سطح تبادلات تجاري با اروپا بدون نياز به مجوز.

در مقابل  به علت عراقچي اظهار داشت: آنها گفتند ما مبلغ 2 /4 ميليارد را در ? نوبت مي‌دهيم، ما هم گفتيم در مقابل اکسيد کردن و رقيق سازي را در ? نوبت انجام مي‌دهيم؛ که نهايتا به فرمول فعلي منجر گرديد که هدف آن تنها حفظ تعادل در تعهدات و اقدامات طرفين است

عراقچي تاکيد کرد: در ساختار تحريم‌ها شکاف اساسي وارد شده، در حالي که به اساس برنامه هسته‌اي ايران هيچ خللي وارد نشده چرا که ما کمتر از يک ساعت مي توانيم به وضع قبلي برگرديم زيرا دانش، ابزار، دانشمندان، امکانات توليد ?? درصد و ... همچنان وجود دارد. فقط چند اتصال دستگاه ها را قطع کرده‌ايم که کمتر از يک ساعت دوباره راه‌اندازي مي‌شود.

وي يادآور شد: منظور ما از بازي برد- برد اين است که ما در گام نهايي، غني‌سازي را داشته باشيم، تحريم‌ها رفع شده باشد و آنها در مورد توليد بمب نگراني نداشته باشند.

عراقچي تصريح کرد: شايد حدود ?? درصد تحريم‌ها مربوط به بحث هسته‌اي است، به خصوص تحريم‌هاي اصلي؛ لذا موضوع بحث ما در مذاکرات نيز فقط بحث هسته‌اي بود و ما بنا نداشتيم غير از اين موضوع بحث کنيم.

وي اذعان داشت: آنها مي‌توانند به بهانه حقوق بشر تحريم‌هاي ديگري وضع کنند، ولي اگر بهانه جويي باشد و بخواهند همان تحريم هاي هسته اي را به بهانه حقوق بشر يا هر بهانه ديگري برگردانند، اين به معناي به هم زدن بازي است و تبعا توافقنامه ژنو و مذاکرات شکست خواهد خورد.

معاون وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي در خصوص عدم همخواني مذاکرات با برنامه‌هاي دولت و ساختار آن اظهار داشت: مذاکره و توافق ژنو يک موضوع ملي است و نبايد به اين کار از زاويه دولتي نگاه کنيم.

وي خاطر نشان کرد: نبايد بحث هسته‌اي را در سطح دولت پايين بياوريم، هسته‌اي يک موضوع ملي، فراجناحي و فرادولتي است. تصميم گيري درخصوص آن هم در سطح ملي گرفته مي شود.

وي افزود: شما بحث هسته‌اي را به عنوان يک کار دولتي نگاه نکنيد. هسته‌اي همچنان بايد يک مسأله ملي باشد، اگر اينگونه نباشد بدون وفاق ملي، مذاکرات نهايي به مقصود نخواهد رسيد.

*گام نهايي توافقنامه بيش از يکسال نبايد طول بکشد

معاون وزير امور خارجه در خصوص گام نهايي يادآور شد: گام نهايي مذاکرات يک ماه ديگر شروع مي‌شود و طبق توافق ژنو بيشتر از يک سال نبايد طول بکشد.

*يکي کارهاي سخت ما تعيين طول دوره اجراي گام نهايي و حفظ آب سنگين اراک است

عراقچي گفت: راه‌حل جامع يا گام نهايي يک دوره اجرايي دارد که يکي از کارهاي سخت ما همين تعيين طول دوره اجرا خواهد بود.

وي خاطرنشان کرد: کار سخت ديگر ما در گام نهايي موضوع اراک است. ما دنبال حفظ آب سنگين اراک به عنوان يک دستاورد ملي هستيم.

*تدبير نهايي اقتصاد مقاومتي است

عراقچي ضمن اشاره به راه حل نهايي خاطر نشان کرد: راه ‌حل يا تدبير نهايي همانگونه که مقام معظم رهبري فرمودند اقتصاد مقاومتي است؛ ما بايد به جايي برسيم که تحريم ها اصولا نتواند در اقتصاد ما اثر کند؛ اما اگر ديپلماسي هم مي‌تواند تحريم‌ها را بردارد بايد از فرصتها استفاده کند.

معاون وزير امور خارجه در خصوص دعواي آمريکا و اسرائيل درباره توافق نامه بيان داشت: امريکا اعلام کرده خط قرمز ما توليد بمب است نه توانايي، اما رژيم صهيونيستي مي‌گويد خط قرمز توانايي ايران براي دستيابي به بمب است.

عراقچي افزود: نتانياهو هفته پيش اعلام کرد که ايران همچنان توانايي دستيابي به بمب را دارد و توافقنامه ژنو فقط  ? هفته فاصله ايران با بمب را زياد کرده است! اينها همه تبليغات براي جلوگيري از توافق نهايي است. رژيم صهيونيستي مي فهمد که خروج ايران از بحران هسته اي با دست پر، يعني با ادامه غني سازي، به معني اقتدار منطقه اي و حتي بين المللي ايران است و نمي خواهد اين اتفاق بيفتد.

*تحليل وضعيت آمريکا در مذاکرات هسته اي پيش رو

عراقچي در خصوص انگيزه‌هاي آمريکا در مذاکرات هسته اي گفت: ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد. يک ديدگاه معتقد است اوباما به دنبال توافق با ايران مي باشد تا بتواند آن را به عنوان دستاورد يا ميراث خود در تاريخ آمريکا بر جاي بگذارد.

او مي خواهد در بحث سياست خارجي ادعا کند که توانسته است جلوي بمب اتمي ايران را بدون قبول ريسک جنگ بگيرد.

عضو تيم مذاکره کننده يادآور شد: عده‌اي ديگر مي‌گويند امريکا ظرفيت تنش و جنگ بيشتر از اين را ندارد، لذا با اطلاع از هزينه هاي سنگين تهديد نظامي به دنبال يک راه حل سياسي هستند.

عراقچي بيان داشت: گروه سوم، نظر بالاتري دارند و آن اينکه ايران در آينده قدرت برتر خاورميانه است و امريکا بدون تعامل با اين قدرت نمي‌تواند به ثبات منطقه اميدوار باشد، به خصوص که گروه‌هاي تکفيري هم در حال رشد هستند.

معاون وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: من فکر مي‌کنم هر کدام از اين تحليل‌ها تا حدي درست هستند و تا حدي هم قابل انتقاد. ولي به هر حال ما در هر شرايطي نبايد بگذاريم آنها ما را به عنوان يک تهديد امنيتي به جهان معرفي کنند و بايد بهانه هاي ناموجهي را که به وسيله آنها عليه ما اجماع سازي کرده و تحريم برقرار مي کنند را از آمريکا بگيريم.

عراقچي يادآور شد: امريکا در پس ذهن برخي از ما يک قدرت نظامي، سياسي، اقتصادي و رسانه‌اي برتر به حساب مي آيد و تصور مي کنند در هر شرايطي آنها غالب خواهند بود؛ در حاليکه اين کاملا غلط است. ما بايد به توانايي هاي خودمان در همه زمينه ها از جمله در ديپلماسي اعتقاد و اطمينان داشته باشيم. اگر توانستيم با تواناييهاي دفاعي خود هرگونه تهديد نظامي را هزينه مند کرده و امکان آن را به حداقل برسانيم، با توانايي هاي ديپلماتيک خود هم مي توانيم تهديدات سياسي را خنثي کرده و منافع خود را تثبيت نماييم. کافي است به اين توانايي ها اعتماد کنيم.

وي تصريح کرد: حضور ملت ايران در صحنه و مشارکت 73 درصدي در انتخابات و خلق يک حماسه سياسي، سرمايه بسيار بزرگي براي ماست. براي دموکراسي‌هاي غربي مشارکت 73 درصدي مردم در انتخابات يک آرزوست. نبايد مخالفت‌ها با توافق ژنو، به هر دليلي که صورت مي گيرد، حد و مرزها را رد کند تا جاييکه  موجب نااميدي و بي اعتمادي در مردم شود. اين تنها نتيجه‌اش مقهور شدن در برابر قدرت طرف مقابل است. کاري کنيم که در گام بعدي موضع ما قوي‌تر گردد.

معاون وزير امور خارجه در پايان در توضيح اظهارات اوباما در مرکز سابان که گفته بود اگر مي‌توانستم يک پيچ و مهره براي فناوري هسته اي ايران باقي نمي‌گذاشتم خاطر نشان کرد: اين سند افتخار ملت ايران است که با ايستادگي و مقاومت خود آمريکا را مجبور به پذيرش برنامه هسته اي صلح آميز ايران از جمله برنامه غني سازي کرده است. اين مقاومت سترگ ملت ايران است که  اوباما  را مجبور به اعتراف کرد که جز با موضع برابر و جز با زبان کرامت نمي توان با ايران برخورد کرد. بزرگترين ثمره و دستاورد توافق ژنو، احترام آمريکا، 1+5 و بلکه همه دنيا به اراده مردم ايران است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html