به گزارش پاگاه خبري تحليلي پيرغار، مديرعامل شرکت فرودگاههاي کشور امروز از امکان استقرار هواپيماهاي شخصي در فرودگاههاي کشور خبر داد و گفت: «با مشارکت بخش خصوصي و دولتي، کساني که توانايي مالي دارند ميتوانند هواپيماهاي فوق سبک خود را در فرودگاههاي کمترافيک کشور مستقر کنند.» تصميمي که به گفته محمود رسولينژاد با توافق سه جانبه سازمان صنايع هوايي، شرکت فرودگاههاي کشور و بخش خصوصي گرفته شده و علاقهمندان به پرواز ميتوانند بدون نگراني از فضاي نگهداري، هواپيماهاي دو نفره و فوق سبک خريداري کنند.
با اين حال، نگهداري از هواپيماهاي شخصي شرايط خاصي دارد که رسولي نژاد آنها را اينطور به ايسنا توضيح ميدهد: «در بخش کنترل راداري، اين مدل هواپيماها تابع مقررات ويژهاي هستند و رابطي با کنترل پرواز دارند تا نشست و برخاست به صورت ايمن انجام شود. البته پرواز هواپيماهاي فوق سبک در تهران تا شعاع ?? کيلومتري و در شهرهاي بزرگ تا شعاع ?? کيلومتري پذيرفته نميشود. اما براي علاقهمندان تهراني در خارج از شهر فضاي پرواز در نظر گرفته شده است.»
مالکين هواپيماهاي فوق سبک بايد قبل از هر پرواز نقشه پرواز خود را به برج مراقبت فرودگاه مبدا و مقصد اعلام کرده و در طول پرواز راهنمايي بگيرند. اين هواپيماها نياز به باندهاي خاصي ندارند و ميتوانند در باندهاي کشاورزي نشست و برخاست کنند. از آنجايي که حداکثر وزن اين هواپيماها به ???کيلوگرم ميرسد، باندها نيازي به مقاوم سازي زيادي هم نخواهند داشت.
ميلياردرها پيشقدم ميشوند
مديرعامل شرکت فرودگاههاي کشور در حالي از صدور مجوز پرواز هواپيماهاي دو نفره و فوق سبک خبر ميدهد که سه سال قبل هم توسعه استفاده از هواپيماهاي شخصي به طور جدي در برنامه قرار گرفته بود. در آن زمان نايب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي کشور از تاسيس چند شرکت خبر داده بود که قرار بود به توسعه هوانوردي عمومي و فرهنگسازي در اين زمينه کمک کنند. انتصاري در آن زمان قيمت هواپيماهاي دو نفره را حدود ?? ميليون تومان، هواپيماهاي چهار نفره را بين ??? تا ??? ميليون تومان و هواپيماهاي ? تا ? نفره را بين ??? تا ??? ميليون تومان اعلام کرده و از خريد هواپيماهاي جديد از کشورهاي خارجي خبر داده بود. او گفته بود: «متاسفانه کشورمان در حوزهي هوانوردي عمومي جزو کشورهاي جهان چهارم محسوب ميشود. يعني ما حتي از کشورهاي توسعه نيافته هم عقبتريم.»
??ميليون تومان تا خلبان شدن
خلبان هواپيماي فوق سبک براي راندن هواپيما بايد ??ساعت دوره تئوري و ?? ساعت دوره عملي ديده باشد که حدود ?ماه طول ميکشد. براي گذراندن اين دوره حداقل سن ??سال و حداقل تحصيلات ديپلم در نظر گرفته شده است. گواهي سلامت کامل از سازمان هواپيمائي کشوري، آشنائي به زبان انگليسي در حد مکالمه و توانائي خواندن و درک متون در کتب هوانوردي هم از ديگر شرطهايي است که براي خلبانهاي تازه کار هواپيماهاي شخصي در نظر گرفته ميشود.
هزينه کلاسهاي تئوري اين دورهها يک ميليون و ??? هزار تومان و هزينه کلاسهاي عملي ساعتي ??? هزار تومان است که براي ?? ساعت آموزش ?ميليون تومان خواهد بود.